lauantai 9. tammikuuta 2010

Aivan aluksi haluaisin...

(Blogissa allekirjoittanut kertoo vaihtolukukaudestaan Chicagossa, Illinois Institute of Technologyssä. Reissussa mukana A. Parkko alias Artzi)

4.1.2010-6.1.2010

Jaahas jaahas.

Tähän kohtaan tulisi varmaan kirjoittaa hirveät alkuselostukset ja kertoa mitä kaikkea on tapahtunut ennen tänne Jenkkilään saapumista. Ajattelin kuitenkin skipata kaikki alkuhöpinät, koska Artzin blogista ne voi halutessaan lukea. Itse ajattelin mennä suoraan asiaan.

Saavuimme siis tänne Jenkkilään maanantaina 4. päivä tammikuuta. Ovelina otimme lennon Helsingistä New Yorkiin, koska lentoliput olivat halvemmat Nykiin kuin suoraan Chicagoon. Nykissä tapasimme sitten Heidin ja Tapsan, jotka tulivat sinne suoraan San Franciscosta. Meidän lento meni tosi hyvin, saatiin paikat hätäuloskäynnin kohdalta, joten jalkatilaa oli riittämiin. N. 9 tuntinen lento meni yllättävän nopeasti.

Oltiin perillä hostellissa joskus kuuden aikaan illalla ja oltiin tosi väsyneitä. Ei jaksettu tehdä illalla oikein muuta kuin käydä syömässä. Koska aikaeroa Suomeen oli Nykissä 7 tuntia oli vähän sekava olo. Hirveän pahaa Jet Lagia ei kuitenkaan ollut missään vaiheessa.

Tiistaina herättiin jo hyvissä ajoin ja päivän ohjelmana oli yrittää nähdä kaikki mahdollinen mitä New Yorkissa on nähtävää. Nähtiin päivän aikana mm. Vapauden patsas, Central Park, Empire State Building, Wall Street, Times Square, WTC:n rauniopaikka, Central Station yms. Käytiin myös ostoksilla Hard Rock Cafessa ja Planet Hollywoodissa syömässä.

Empire State Buildingistä saatiin tosi hienoja kuvia. Mentiin sinne auringonlaskun aikaan niin saatiin kuvia päivänvalossa sekä iltahämärässä.

10 tunnin seikkailujen jälkeen päästiin takaisin hostellille. Oltiin kaikki ihan puhki ja käytiin ajoissa nukkumaan. Keskiviikoksi olikin sitten luvassa road trip Chicagoon. Oltiin varattu vuokra-auto jo aiemmin ja etsittin vuokraamo jo maanantai-iltana, että tiedettiin mistä haetaan auto.

Keskiviikkona kello soi jo ennen kuutta, koska ajoaika Chicagoon oli n. 14 tuntia. Käytiin hostellissa aamupalalla ja sitten lähdettiin kaikkien kamojen kanssa raahautumaan kohti vuokraamoa. Saatiin vuokraamosta iso Chryslerin tila-auto, johon mahtui hyvin 4 henkeä ja kaikki tavarat. Heidi, Tapsa ja Artzi ottivat kuskin hommat, joten pääsin itse vaan nauttimaan piiiiitkästä ajomatkasta kyytiläisenä.

Päästiin lähtemään liikenteeseen joskus puoli ysin maissa ja ajaminen sujui hyvin. Pidettiin taukoja parin tunnin välein ja vaihdettiin kuskia aina samalla. Itse kuuntelin matkalla musiikkia, ihailin maisemia ja nukuin. Alkumatka oli mutkaista ja mäkistä tietä, joten tietenkin matkapahoinvointi yllätti. Loppumatka sujui kuitenkin hyvin, koska edessä oli vain suoraa tietä. Pystyin jopa lukemaan matkalla.

Päästiin Chicagoon perille illalla puoli yhdentoista aikaan ja siirrettiin kamat hotelliin. Oltiin varattu hotellihuone aiemmin keskustassa sijaitsevasta hotellista. Meillä oli viiden hengen sviitti, johon mahduttiin neljästään oikein hyvin. Hotelliin päästyä ei jaksanut muuta kuin käydä vain nukkumaan. Meidän piti Artzin kanssa olla torstaiaamuna IIT:llä jo puoli kasilta ja autokin piti palauttaa ajoissa, joten unta tarvittiin.